جلوگیری از هک شدن اینستاگرام

هک شدن اینستاگرام احتمالاً یک تراژدی واقعی برای تمام کاربران خواهد بود. به خصوص اگر شما از اینستاگرام برای گسترش کسب و کار، فروش محصولات و ارتباط با مشتری استفاده می کنید.

برای محافظت از اکانت اینستاگرام در مقابل هک شدن چه راهکارهایی وجود دارد؟ در این مقاله راهکارهایی را توضیح خواهیم داد تا اینستاگرام خود را در مقابل هک شدن محافظت کنید. همچنین اقداماتی که باید در زمان هک شدن اینستاگرام انجام شود را نیز، بررسی خواهیم کرد.


اینستاگرام من هک شده است.  در حال حاضر چه کار باید بکنم

قبل از آموزش روش های جلوگیری از هک شدن اینستاگرام، ابتدا نگاهی می اندازیم به اقدامات حیاتی در زمان هک شدن اکانت اینستاگرام:


راهکار اول: قابلیت جدید بازیابی اکانت اینستاگرام

ارتقای امنیتی جدیدی که اخیراً به اینستاگرام اضافه شده است، به شما اجازه می دهد که در زمان هک شدن اکانت، به اینستاگرام خود لاگین کنید  و درخواست بازپس گیری اکانت خود را بدهید. همچنین آپدیت امنیتی دسترسی هکرها به اکانت اینستاگرام را بسیار سخت خواهد کرد. نحوه عملکرد این ویژگی به این صورت است:

اگر به دلیل هک شدن اینستاگرامتان نتوانید وارد اکانت شوید، در صفحه ورود روی “My login info isn’t working” گزینه تپ کنید. با این کار از شما درخواست می شود تا ایمیل و یا شماره تلفن مرتبط با اکانت را که در زمان ثبت نام وارد کرده بودید را،  در اینجا وارد کنید.



در مرحله بعد اینستاگرام یک کد شش رقمی را برای شما ارسال می کند که با وارد کردن آن می توانید مجددا اکانت خود را بازپس گیری کنید.



حالا که با روش باز پس گیری اکانت هک شده اینستاگرام آشنا شدید، زمان آن رسیده است که با انجام این اقدامات از هک شدن مجدد اکانت خود در آینده توسط هکر ها جلوگیری کنید.


همیشه از یک پسورد قدرتمند استفاده کنید

 بهترین و مهم ترین روش برای ارتقاء امنیت اینستاگرام و به طور کل تمام حساب های کاربری،  انتخاب یک پسورد قدرتمند و پیچیده است. 

یکی از مرسوم ترین روش ها که هکرها برای دسترسی به اکانت اینستاگرام شما استفاده میکنند، حدس زدن پسورد ساده شما و یا استفاده از پسورد قدیمی لو رفته شماست. برای بررسی اینکه پسورد مورد استفاده شما لو رفته است می توانید از این ابزار استفاده کنید.



پیشنهاد اینستاگرام برای ساخت پسورد، ترکیبی از حروف، اعداد و سایر کاراکتر ها با طول حداقل ۶ کاراکتر می باشد.  ولی اکثر متخصصان امنیت،  حداقل طول ۸ کاراکتر را پیشنهاد می کنند. 

علاوه بر این شما باید به صورت دوره ای( حداقل دو بار در سال) پسورد اکانت خود را عوض کنید. همچنین استفاده از برنامه های مدیریت پسورد مانند LastPass، راهکار بسیار مفیدی برای ارتقای امنیت اکانت اینستاگرام شماست. 


فعال کردن ورود دو مرحله ای 

تقریباً اکثر اپلیکیشن های معروف امکان فعال کردن ورود دو مرحله ای را به کاربر می دهند.  اینستاگرام نیز از این قابلیت پشتیبانی می کند.

با فعال کردن ورود دو مرحله ای اینستاگرام،  در هنگامی که از یک  گوشی و کامپیوتر جدید وارد اکانت خود شوید، یک کد امنیتی به شماره شما اس ام اس می شود که علاوه بر یوزرنیم و پسورد، باید این کد را نیز برای ورود به اکانت خود وارد کنید.  این روش برای جلوگیری از هک شدن اکانت شما ما بسیار مفید و کاربردی است. 

فعال کردن ورود دو مرحله ای،  وارد قسمت پروفایل اینستاگرام شوید و سپس روی تنظیمات یا Settings تپ کنید. در لیستی که مشاهده می کنید روی Two-Factor Authentication تپ کنید. 



سوئیچ مقابل گزینه Require Security Code را فعال کنید.



اگر اکانت شما شماره موبایل تایید شده نداشته باشد،  در این قسمت از شما درخواست می شود تا شماره خود را وارد کنید.  بعد از وارد کردن شماره موبایل روی گزینه Next تپ کنید.



از این پس اگر از یک دستگاه جدید به اکانت اینستاگرام خود لاگین کنید،  یک کد امنیتی برای شما اس ام اس میشود که برای وارد شدن به اکانت خود باید آن کد را علاوه بر یوزرنیم و پسورد وارد کنید.


اطمینان از ایمن بودن ایمیل شما

ایمیل شما در واقع کلید ورود شما به حساب کاربری تان است. اگر شخصی به ایمیل شما دسترسی پیدا کند، می تواند به تمام حساب های کاربری که با آن ایمیل ثبت نام شده‌اند نیز دسترسی داشته باشد.  بنابراین برای اطمینان از ایمن بودن حساب اینستاگرام خود،  ابتدا باید از ایمن بودن ایمیل خود مطمئن شوید.

 بیشتر سرویس های ایمیل دارای ویژگی جلوگیری از از لاگین های مشکوک،  رمزنگاری ایمیل ها و ورود دو مرحله ای هستند که با استفاده از آنها می توانید ایمیل خود را از خطر هک شدن در امان نگه دارید.


لغو دسترسی سرویس‌های جانبی مشکوک

یکی از بهترین راهکار ها برای جلوگیری از هک شدن اکانت اینستاگرام، لغو دسترسی سرویسهای جانبی مشکوک اینستاگرام است. این سرویس های جانبی شامل سایت ها و اپلیکیشن های مدیریت شبکه های اجتماعی و ربات های  مخصوص لایک کامنت و فالو است.

مدیریت سرویسهای جانبی وارد پروفایل اینستاگرام خود از طریق کامپیوتر بشوید و با کلیک روی settings گزینه Authorized Apps  را انتخاب کنید.



در صفحه باز شده شما لیستی از سرویس ها و برنامه هایی که اجازه دسترسی به اکانت اینستاگرام شما را دارند، مشاهده خواهید کرد. اگر متوجه چیز مشکوکی در این صفحه شدید آیا تمایل دارید که دسترسی سرویسی را به اکانت اینستاگرام خود لغو کنید،  کافیست روی کلید Revoke Access  کلیک کنید تا دسترسی آن سرویس به اطلاعات اکانت اینستاگرام شما لغو شود.



چند ترفند اضافه برای جلوگیری از هک شدن اینستاگرام شما 

با انجام توصیه های بالا، امنیت اکانت اینستاگرام شما در حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت خواهد بود احتمال هک شدن آن بسیار پایین خواهد بود.  اما در این قسمت چند روش ساده اضافه معرفی خواهد شد که با استفاده از آنها ایمنی اکانت اینستاگرام خود را باز هم افزایش خواهید داد و در مقابل هک شدن بیمه خواهید کرد.

اولین نکته این است که اگر با کامپیوتر و یا گوشی دیگری وارد اکانت اینستاگرام خود شدید، بعد از اتمام کار خود از اکانت خارج شوید. اگر از یک کامپیوتر عمومی استفاده می کنید حتماً با یک تب ناشناس در مرورگر وارد اکانت شوید تا اطلاعات ورود شما در آن کامپیوتر ذخیره نشود.

نکته دوم این است که هرگز پسورد خود را در اختیار شخصی که آن را نمی شناسید یا به آن اطمینان ندارید قرار ندهید. یکی از متداول ترین روشهای هکرها،  به دست آوردن اطلاعات اکانت  از طریق گول زدن کاربران یا فیشینگ است. 

بدین صورت که هکرها ایمیل را برای شما ارسال می کنند که حاوی یک لینک به صفحه جعلی ورود اینستاگرام است.  با وارد کردن یوزرنیم و پسورد خود در این صفحه ساختگی،  اطلاعات اکانت شما به سادگی در اختیار هکرها قرار خواهد گرفت.

 برای مقابله با این روش،  حتماً ورود دو مرحله ای را فعال کنید و قبل از کلیک روی لینک های موجود در ایمیل ها حتماً صحت و اصالت فرستنده اطمینان حاصل کنید.

مورد سوم استفاده از VPN است. VPN با رمزنگاری دیتای رد و بدل شده در اینترنت آن را از دید هکر ها پنهان می سازد. البته استفاده از VPN های رایگان به خاطر فروش اطلاعات کاربران به شرکت ها برای تامین هزینه های خود به هیچ عنوان توصیه نمی شود. پیشنهاد ما این است که حتما برای خرید vpn با کیفیت اقدام کنید

نکته چهارم این است که در فالو کردن اشخاص مختلف در اینستاگرام محتاط باشید. اخیراً اینستاگرام قابلیتی به نام new About This Account  اضافه کرده است که قبل از فالو کردن آن شخص اطلاعات اکانت وی را مشاهده کرد و از ایمن بودن آن اکانت اطمینان حاصل کرد. برای مشاهده اطلاعات اکانت وارد پروفایل مورد نظر شوید و روی …  کلیک کنید و سپس گزینه About This Account  را انتخاب کنید.



اطلاعاتی که در این قسمت مشاهده خواهید کرد شامل تاریخ پیوستن به اینستاگرام، کشوری که صاحب اکانت در آن قرار دارد،  تغییرات یوزرنیم در یک سال گذشته و تبلیغات مرتبط با این اکانت خواهد بود. 



روزانه هزاران اکانت اینستاگرام توسط هکرها هک میشود. اگر اکانت اینستاگرام شما بسیار مهم است و از اینستاگرام برای کسب و کار خود استفاده می کنید بسیار ضروری است که با استفاده از نکات ذکر شده در این مقاله امنیت اکانت اینستاگرام خود را افزایش دهید آن را از خطر هک شدن در امان نگه دارید.

 

 

Comments

Popular posts from this blog

هر آنچه که باید درباره TLS و SSL بدانید

آموزش پاک کردن کامل اکانت تلگرام